Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Le Mans

73 år efter den første Bentley sejr

Le Mans 
20/06/03 

Le Mans- skete det igen
Min optakt til Le Mans levnede ikke mange chancer til Bentley, og Tom's udtalelser før løbet var heller ikke noget der kunne få mig til at tro på at den racing grønne Bentley ville løbe med de gyldne pokaler og den endelige sejr.
 

Heldigvis fik jeg ikke ret i mine antagelser, og vi er kommet hjem med endnu en sejr til Tom Kristensen.

Jan Magnussen og hans Audi kom ind på en hæderlig 4. plads, og bilen havde 29 pitstop under løbet og holdt stille i alt 48 minutter og 31 sekunder.
Til sammenligning havde Bentley nummer 7 også 29 pitstop under Le Mans men de holdt kun 28 minutter og 44 sekunder i pitlane under dette løb. Herfra kan du jo så regne på hvad der var sket hvis Tema Goh ikke havde haft nogle små problemer under løbet, for den Audi var kun 7 omgange efter Tom da løbet sluttede.

Det mest bemærkelsesværdige under dette løb var nok at alle englændere håbede og troede på Bentley'en med nummer 8, som blev kørt af Brabham, Herbert og Blundell, og alle 3 kører navne var sat på bilen med det Britiske flag, til trods for at Brabham er Australier. Alle de englændere som jeg talte med var 100% overbevist om at bilen med nummer 8 ville vinde løbet, så rent faktisk gik de engelske tilskuere lidt slukørede fra banen, til trods for en racing grøn sejr.

De to Bentleyer kørte løbet igennem som de to førende biler, og var næsten identiske at se på. Der var dog den forskel på de to Bentleyer kørte med forskellige bagvinger. 8'eren kørte med meget ordinær bagvinge hvorimod 7'eren kørte med en bagvinge med to ekstra vertikale elementer i. Den aerodynamiske forskel på de to vinger har jeg prøvet at gennemskue med er ikke kommet til nogen konklusion, så har du forklaringen er du meget velkommen til at sende mig en mail til mig webmat@racingtours.dk

Den hurtigste ikke-VAG racer i feltet var en JML Panoz, som kom ind på løbet 5. plads, men den nåede 'kun' 360 omgange i dette løb. Bilen var i pit 35 gange og holdt i alt stille i 42 minutter og 37 sekunder

LMP675 klassen blev vundet af Reynard/Lehmann fra Noel del bello racing med Andre, Maurylaribire og Pillon som fik kørt 319 omgange. Nummer to i klassen blev den Danske DBA/Zytek som fik kørt 288 omgange. Den danske LMP675 racer havde 30 pitstop under dette løb, men problemerne med raceren var af de lidt større, så den holdt i alt stille i knapt 4 og en halv time.

GTS vinder var Ferrari med Kox, Enge og Davies 10 omgange foran Corvetten med Gavin, Pilgrim og Collins. Ferrarien med nummer 88 vandt til trods for at den var i pit 29gange under løbet og holdt stille i alt 1 time 5 minutter og 13 sekunder. Det skal dog siges at bilen i den sidste time holdt omkring 20 minutter i skyggen. Den havde på det tidspunkt et kæmpe forspring til den nærmeste konkurrent, så det lignede udefra en tiltrængt pause til køre og bil, inden den skulle rulle over stregen som sikker vinder. Til gengæld ligner Corvette C5R en meget presset bil og jeg fornemmede lang fra den ro i teamet som man hen over de sidste par år har kunnet se, så jeg kunne forstille mig at GM fremskynder projektet om at bygge en ny GTS racer over C6'eren.

GT klassen blev selvfølgeligt havde jeg næsten sagt, vundet af Porschen med Luhr, Maassen og Collard. Det hold er nærmest konger i GT klassen, og man kan jo undre sig over at de 3 supermænd ikke prøver kræfter med GTS klassen. Det tankevækkende ved denne bil, er at de kun havde 21 pitstop på et helt 24 timers løb, hvilket betyder at denne bil er MEGET benzinøkonomisk i forhold til de andre klasser.

Alt i alt var årets 24 timers løb igen en dejlig oplevelse og igen var der mange danske tilskuere på banen. Radio Le Mans sagde faktisk lørdag morgen at det største grupper var englændere, hollændere og danskere, sjovt nok blev franskmændene slet ikke nævnt. Det betyder at der bliver lagt mærke til os på banen, også selvom vi kommer fra et lille land ?? med verdens bedste sportsvognskøre.


Læs mere om:
  • 15/06/03 - Le Mans - Le Mans
  •