Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Le Mans

Le Mans 2003 optakt - LMP675

Le Mans 
06/06/03 

Le MansOm lidt over en uge flages årets 24 timers løb i gang på den Franske La Sarthe bane og Jim Matthews Racing, Audi UK, Champion Racing og Bentley er allerede ankommet til banen.
 

Teknisk kontrol på bilerne starter på mandag klokken 15 og strækker sig til tirsdag eftermiddag.
De 'danske' biler skal dog alle igennem teknisk kontrol tirsdag og Jan Magnussen og team Audi Sport Japan er første bil under de kritiske øjne tirsdag morgen klokken 08:30. Næste Danske racer er John Nielsen og Casper Elgaard som skal kigges efter fra klokken 11:30, og sidste bil med dansk deltagelse er Bentley'en med nummer 7, og den skal kigges efter i sømmene klokken 12:30.

Reglerne til dette års 24 timers race er ændret en smule således at alle biler køre med mindre air-restrictor end de gjorde sidste år. Det betyder at motoren får ca. 10% mindre luft end de gjorde sidste år, og det gør at top-end speeden er lidt lavere, hos Corvette teamet mener man at Mulanne langside hastigheden er reduceret med omkring 7 km/t.

En anden ny regl som er kommet i år er at bilerne under løbet ikke må skyde genvej på banen.
Det betyder i praksis at bilen ikke, på samme tid må have to hjul på ydersiden af kerben. Sker det får teamet en stop-go straf, og sker det igen får teamet en endnu længere stop-go straf og 3. gang det sker er det diskvalifikation til den køre som overtræder reglen.

For et par dage siden gennemgik jeg LMP900/GTP klassen og deres muligheder i løbet og nu er turen så kommet til LMP675 klassen, som på papiret ikke ser så stor ud, derimod ser det ud til at kvaliteten på de deltagende biler er mindst lige så høj som sidste år.

At udråbe en favorit i klassen er svært, men jeg våger alligevel at udråbe Intersports og deres MG Lola EX257 racer til favorit i klassen. MG raceren viste sidste år skræmmende styrke, og jeg tror at det er en medvirkende årsag til at indsugningerne til motorene i år er begrænset.
Fabriks MG'erne kunne sidste år følge med de fleste biler, inkl. LMP900 til trods for at den kun er udstyret med en 2 liters motor, og det skræmte nok ACO en smule. Bilen holdt ikke hjem, men fik vist at der virkeligt er potentiale i den.

Årets løb bliver ikke mindre hårdt, og jeg tror at den privat tilmeldte MG er godt forberedt, men den danske DBA ZYTEK 03S racer har bestemt også vist at de ved hvor speederen sidder i bilen, og farten er god. Desværre har den danske racer kæmpet meget med mekanikken, og den har ikke vist sig teknisk stabil, men håbet for en dansk LMP675 sejr er dog stadig til stede.

Outsider i feltet kommer fra WR Motorsport. Teamet kommer i år til start med to biler, den ene er en 2002 WR-Peugeot LMP-01 som er udstyret med en 2 liters turbo motor og så kommer de også med et nyt 2003 chassis hvor der er monteret en 3-liters V6'er suge motor. WR plejer at være grundige med forberedelserne af deres biler og jeg tror på at den 'gamle' WR racer vil vise sig i topstriden i klassen, lige som den gjorde sidste år.

LMP675 klassen får i år to nye biler med på Le Mans og det er Pilbeam som har opdateret deres racer, som nu hedder MP91 JPX-IES, og der var store forventninger til denne racer, men de er ikke helt blevet indfriet endnu.
Courage Compétition kommer til start med helt ny bil som de kalder Courage-JPX C65, som i princippet er en ned droslet C60'er, men det er en ny og ikke særligt gennem testet bil, så forventningen til den må ikke sættes for højt.

Sidste bil i klassen kommer fra Noel del bello racing og er en Reynard-Lehmann 2KQ-LM. Teamet deltog med en tilsvarende bil i sidste års Le Mans, hvor de faktisk vandt LMP675 klassen, men det skyldes hovedsageligt at der udgik mange LMP675 biler, og at WR fik to punkteringer inden for den sidste time af løbet. Men en sejr er en sejr, så måske gentager de succesen i år?

Alt i alt ser LMP675 klassen ud til at blive lige så hård som den store prototype klasse, og vi kan godt se frem til et godt race.


Læs mere om:
  • 15/06/03 - Le Mans - Le Mans
  •