Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Trafik

Audi kobler biler op med lyskryds i Europa

Trafik 
01/11/19 

Siden juli i år har Audi koblet nye Audi modeller op med lyskryds i den tyske storby Ingolstadt gennem car-to-x-tjenesten ”lyskrydsinformation”, og yderligere europæiske byer vil følge i 2020. I USA har Audi-kunder allerede anvendt denne service siden slutningen af 2016, og Audi er den første producent på verdensplan, der kobler sine serieproduktionsmodeller op med lyskryds i byer.
 

Med lyskrydsinformation vil der i det virtuelle cockpit vises en personlig hastighedsanbefaling for at ramme de grønne lyskryds. Hvis det ikke er muligt inden for den tilladte hastighedsgrænse, eller hvis føreren allerede venter ved rødt lys, vil der være en nedtælling, til der bliver grønt igen. Dermed bidrager systemet til en forudsigelig og effektiv kørestil, som er med til at sikre et vedvarende flow i trafikken.


(Foto: AUDI)

”Det er aldrig sjovt, når trafikken går i stå. Derimod er vi som bilister glade, når vi fanger en grøn bølge – desværre fanger vi dem for sjældent. Med lyskrydsinformationen får bilister mere kontrol, idet de får at vide, om de kan fange det grønne lyskryds, som er 250 meter foran,” forklarer Andre Hainzlmaier, Head of Development of Apps, Connected Services and Smart City i Audi AG. ”I fremtiden vil anonyme data fra vores biler hjælpe lyskrydsene med at skifte mere effektivt samt optimere trafikstrømmen.”

Funktionerne udbygges løbende
Audis kunder kan i fremtiden desuden få glæde af ekstrafunktioner som for eksempel, at grønne bølger tænkes ind i den ideelle ruteplanlægning. Derudover vil bilerne via den adaptive fartpilot komme til at bremse automatisk ved rødt lys.


(Foto: AUDI)

På sigt kommer bytrafikken til at drage fordel af lyskrydsinformationen, idet lyskrydsene f.eks. kommer til at arbejde mere fleksibelt, når bilerne sender anonyme data til byens lyskryds. Alle bilister har prøvet at vente for rødt lys en aften, hvor der ikke har været andre biler. Her kan de opkoblede trafiklys reagere ud fra efterspørgsel og således opnå den mest effektive trafikstyring.

USA har allerede lyskrydsinformation
I USA har Audi-kunderne allerede brugt ”Time-to-Green” funktionen i to år. En nedtælling i Audi Virtual Cockpit eller head-up display tæller ned til næste grønne bølge, og denne service er nu tilgængelig ved mere end 5.000 lyskryds i USA, for eksempel i byer som Denver, Houston, Las Vegas, Los Angeles, Portland og Washington D.C. Siden februar har Audi tilbudt en yderligere funktion i Nordamerika, der muliggør kørsel på den "grønne bølge", hvor "Green Light Optimized Speed Advisory" (GLOSA) viser føreren den ideelle hastighed for at nå det næste lyskryds, mens der er grønt.

De urbane lyskrydssystemer i USA har været konstrueret over større områder og mere ensartet, mens ”Europas trafikinfrastruktur har været udviklet mere lokalt og decentralt med en stor variation i teknologien”, forklarer Hainzlmaier om udfordringerne ved Europas lyskrydssystemer. ”Derfor afhænger Audis lyskrydsteknologi af, hvorvidt bl.a. datastandarder bliver etableret, og byerne digitaliserer deres trafiklys.”


(Foto: AUDI)

Introduktion i Europa
Siden juli i år har lyskrydsinformation været introduceret i den tyske storby Ingolstadt og er tilgængeligt i udvalgte modeller, heriblandt alle Audi e-tron modeller samt A4, A6, A7, A8, Q3, Q7 og Q8 produceret fra midt juli 2019 og udstyret med kamerabaseret vejskiltegenkendelse (del af Assistentpakke Tour).

Lyskrydsinformation vil de kommende år blive introduceret i flere byer i Europa, Canada og USA i takt med, at lyskrydssystemerne opdateres.

AUDI Danmark