Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Diverse Motorsport

Dansk racerkører gør drengedrøm til virkelighed

Diverse 
31/08/19 

For den danske racerkører, Johan Schwartz, startede drømmen om at blive professionel racerkører på familiegårdens marker. I dag er drengedrømmen blevet til virkelighed med placeringer øverst på sejrsskamlen og tre verdensrekorder
 

Hvad skal du være, når du bliver stor? Det spørgsmål har samtlige børn nok funderet over. De fleste vil gerne være brandmand, dyrlæge eller popstjerne. For Johan Schwartz har drømmen alting omhandlet fart og biler, og den er heldigvis ikke kun forblevet en drengedrøm.

Den 52-årige racerkører og fabriksinstruktør hos BMW har de seneste 30 år formået at imponere i både ind- og udland. Udover en racerkarriere øverst på sejrsskamlen i nærmest alle løbsklasser er Johan Schwartz også indehaver af tre verdensrekorder i køreteknikken drifting.

- Jeg er naturligvis enormt stolt af titlerne og min karriere i racersporten. Et fantastisk team, mange års erfaring og viden inden for området, fintunet teknik og de rette dæk er ingredienserne. Det er ikke en hemmelighed, at jeg især har nørdet med at finde de helt rette dæk, der havde det bedste greb på vejen, fortæller Johan Schwartz.

Fra farmors bil til racerløb

Johan Schwartz er født og opvokset på en familiegård, og det var også her interessen for biler blomstrede. Med masser af plads og højt til loftet kunne Johan drøne rundt i familiens biler.

- Det var på gården, at jeg havde mine første køreoplevelser i nogle gamle, brugte biler – og når min farmor ikke var hjemme, ”lånte” jeg hendes bil. Når markerne var høstet og de små damme frosset til, havde jeg frit spil og et godt areal at lege på, fortæller Johan Schwartz

I en alder af 22 år drog Johan Schwartz til USA for at færdiggøre sin bacheloruddannelse i ’Business and International Relations, men også for at forfølge drømmen om at leve som professionel racerkører.

Otte timer og 374 km drifting

En mand, der lever af sin passion, stopper aldrig med at udfordre sig selv. I 2013 satte Johan Schwartz verdensrekorden for længste drift. Rekorden blev senere slået, men i 2018 generhvervede han verdensrekorden og snuppede samtidig også rekorden for længste dobbeltdrift.

Reglementet opsat af Guinness World Records gav verdensrekordholderen et vindue på otte timer til at nå den længste distance. Selvom Johan Schwartz og hans team havde mulighed for at holde pauser i tilfælde af dækskift og tankning, ville de gøre det bedre og større!

- Vi valgte at slå verdensrekorden med den længste, uafbrudte drift, hvor jeg kørte i otte timer uden stop. Da jeg var færdig var det en kæmpe bedrift, men også en lettelse. Efter otte timer var koncentrationen ved at forsvinde, og det var hårdt både mentalt og fysisk at holde konstant fokus, forklarer Johan Schwartz og fortsætter:
- Heldigvis holdt Continental-dækkene godt og behøvede ikke udskiftning, men det blev lige ekstra action-packed, da vi af flere omgange måtte tanke, mens min bil og ”tankbilen” driftede ved siden af hinanden.

For at kunne tanke uden standsning blev BMW M5’eren installeret med et system, der minder om det, vi kender fra tankning af fly i luften. Og ved hjælp af den anden bil, der driftede ved siden Johan Schwartz’ bil, blev der tanket op fem gange undervejs.

Dæk med fast greb

Drifting i otte timer stiller også særlige krav til dækkene.
- At bilen har et godt greb på vejen er altafgørende, når man drifter – især når der driftes otte timer på en våd bane. Da jeg skulle forsøge at slå verdensrekorden, kørte jeg derfor på Continental dæk. Det gode vejgreb sørgede for, at jeg havde konstant kontrol og vandt verdensrekorden, siger Johan Schwartz og tilføjer:
- Jeg driftede i otte timer med omkring 52-53 kilometer i timen. Det var vigtigt at holde samme fart og have et godt vejgreb for ikke at glide ud og dermed stoppe selve driftet.

Continental Dæk Danmark

L!NDSKOV Communication


Læs mere om:
  • Johan Schwartz
  • Johan Schwartz tager drift-record tilbage, med genoptankninger undervejs
  •