Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Special Saloon Car

Special Saloon Car klar til 2019

Special Saloon 
13/01/19 

Godt 3 måneder efter målstregen blev krydset for sidste gang i 2018 i Special Saloon Car, er tingene faldet på plads til 2019 sæsonen.
Danmarks hurtigste racerklasse fejrer i år 45 års jubilæum, og kommer til at byde på en god blanding af velkendt, men også helt nyt.
 

Sæsonen kommer igen til at bestå af 6 løbsweekender fordelt rundt i Danmark.

Allerede sæsonstarten byder på den første nyhed. Special Saloon Car er blevet inviteret til at deltage ved Classic Race Aarhus, som køres rundt om Mindeparken i Århus, med Marselisborg Slot på den ene side og Aarhus Bugten på den anden side. Løbet går under navnet Special Saloon Car Nordic Cup, da vores svenske og norske GT venner også er blevet inviteret, som vi i tidligere sæsoner har set ved bl.a. Grand Prix Danmark.

Men afdelingen bliver samtidig den første tællende afdeling af det danske Mesterskab, så der både er mesterskabspoint og dagspokaler at kæmpe for.


Johannes Graversen imponerede alle i 2018 – hvem tager titlen i 2019?
(Foto: JJ Media)

Årets anden afdeling bliver på FDM Jyllandsringen, der i øjeblikket er under en gennemgribende ombygning af faciliteterne. Dem glæder vi os rigtig meget til at besøge, og har endda hørt at der måske er endnu flere gode ting, at se frem til på og ved banen nær Silkeborg, i den kommende tid.

Den første halvdel af sæsonen afsluttes på Ring Djursland, hvor der som altid er garanti for action og dramatik. De 1.752 kuperede meter ville være udfordrerne nok, hvis de havde været helt flade – men så tilføjer man lige alle niveau ændringerne, og man har en helt fantastisk udfordring.

Efter en intensiv måned, får kørerne en velfortjent sommerferie, indtil den første weekend i september, hvor årets mest prestigefulde løb, Grand Prix Danmark, bliver kørt på FDM Jyllandsringen. Prestigen plejer også at gøre, at netop det løb sædvanligvis har været sæsonens bedst besøgte af de danske, og nogle gange også udenlandske kørere.

14 dage senere har vi årets andet besøg på Ring Djursland, hvor mesterskabskampene efterhånden begynder at spidse til.

Men den første weekend i oktober, er der hvor det hele skal afgøres. For 3. gang i sæsonen er vi til start på FDM Jyllandsringen, til et brag af en finale, der plejer at være rigtig godt besøgt af tilskuere, som lige skal have den motorsportsoplevelse i sæsonen med.

Det har tidligere været på tale med et udlandsløb i 2019, men det blev desværre ikke til noget i denne omgang, da den samarbejdende klasse valgte at aflyse løbet. Så derfor har Bestyrelsen valgt at gøre CRAA tællende, så der fortsat er 6 løb på kalenderen.


Special Saloon Car er en klasse hvor mange forskellige typer biler kan være med. Fabriksbyggede TCR biler, Cup biler eller hjemmebyg – der er plads til det hele
(Foto: JJ Media)

2019 kommer igen til at byde på 4 mesterskaber.

Super Touring Mesterskabet er for produktionsbiler, der har op til 350hk. Det er her at vi bl.a. ser Super2000 biler, som vi kendte fra DTC Mesterskabet op gennem 00’erne, eller også andre standardvogns lignende biler.

GT-B Mesterskabet er for biler op til 500hk, som enten er produktionsbiler eller silhuetter af disse. Her er der lidt færre krav til bilerne, som bl.a kan tælle Ginetta G50 racere eller diverse former for Porsche racere. Det er også den klasse at den forsvarende Mester, Johannes Graversen kører i, med den flotte og hurtige Fiat X1/9 Turbo.

Extreme Mesterskabet er der hvor alt er tilladt – stort set. Det er her hvor den lynhurtige Aquila CR1 hører hjemme, men også den ildsprudlende Porsche 911 GT1, den larmende BMW F1 model samt den internationale Ferrari 458 Challenge Evo model, for bare at nævne nogle få. I 2018 havde vi 15 forskellige slags biler ude at køre i den gruppe, hvilket blot understreger alsidigheden.

Og så køres der ellers det generelle Mesterskab, som er på tværs af klasserne, hvor et sindrigt system giver kørerne et antal point efter deres slutposition i de enkelte klasser. Derfor er det ikke nødvendigvis den hurtigste bil, der vinder generelt, men den kører, som er den mest stabile gennem sæsonen, på tværs af alle klasser. Det så vi for et par år siden, da Hans Hartmann fra Super Touring vandt det generelle mesterskab, hvilket blot understreger at man ikke behøver at have en Extreme bil, for at vinde netop det Mesterskab.

I skrivende stund har de første 7 kørere allerede tilmeldt sig, fordelt på alle tre klasser.

I den forbindelse vil vi gerne minde både kørere fra de tidligere sæsoner, samt helt nye kørere om, at såfremt man ønsker at køre i 2019, så er der 500 kroners rabat på kontingentet til Kørerforeningen Special Saloon Car, hvis man er tidligt ude. Det koster kun 2500 kr. at tilmelde sig klassen indtil 1. marts, hvorefter det koster 3000 kr.

Ønsker man blot at køre et enkelt løb i sæsonen, så koster det 1000 kr. per weekend at være gæstekører.

Dertil kommer startgebyrerne for de enkelte løb selvfølgelig for alle, som skal betales direkte til banerne.

Har man et foretrukket startnummer, ja så er det med at få sig meldt ind, inden at der er andre som kommer og snupper den – det er først til mølle.


Bliver det her udsigten for konkurrenterne i 2019 i Extreme og GT-B? Gunnar Lisby Kjær i den røde Ferrari 458 Challenge Evo og Klaus Nielsen i den grønne Ginetta G50 plejer at høre til i den hurtige ende af deres klasser, og har allerede tilmeldt sig
(Foto: JJ Media)

En anden fordel ved at tilmelde sig klassen allerede nu er, at man modtager alle relevante informationer omkring klassen direkte i indbakken, når de bliver udsendt af Kørerforeningen.

Reglementerne er meget lig dem i 2018, med nogle småjusteringer hist og pist, hvilket gerne skulle give endnu tættere ræs, eller bare præciseringer af allerede normale praksisser.

Skulle man have spørgsmål omkring klassen, eller står man med en bil, som man er i tvivl om, om den passer ind i klassen, og hvilken Gruppe at den passer ind i, så er man altid velkommen til at kontakte et af bestyrelsesmedlemmerne.

Kontaktinformationer samt tilmeldingsformularen til sæsonen kan findes her: www.Specialsalooncar.dk

Her kan man også finde alle informationer omkring klassen, samt se kalender, antal tilmeldte og meget meget mere.

Ydermere er Special Saloon Car også til stede ved Motorshow i Herning i februar, så her er man også velkommen til at komme forbi standen, og få en snak.

Kalenderen for 2019 sæsonen i Special Saloon Car er som følger:
17.-19. maj – Classic Race Aarhus – Nordic Cup.

8.-9. juni – FDM Jyllandsringen

22.-23. juni – Ring Djursland

6.-8. september – FDM Jyllandsringen – Grand Prix Danmark

21.-22. september – Ring Djursland

5.-6. oktober – FDM Jyllandsringen

Kørerforeningen Special Saloon Car

JJ Media