Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Godt nok fryder forandring...

Formel 1 
10/05/15 

Rosberg vinder for første gang i 2015
Med Rosbergs sejr er vi nu oppe på tre forskellige vindere, i fem løb. Det er, sådan set, en udmærket statistik. Der skal heller ikke være nogen tvivl om at det er godt for VM kampen og dermed underholdningsværdien af resten af sæsonen, at Rosberg kunne vinde i dag. Men hvis man ser bort fra rækkefølgen af de to Mercedes racere, var der nu alligevel ret meget genudsendelse over løbet.
 

Rosbergs problem har tidligere været, at når han var bedre i kvalifikationen, så vandt Hamilton alligevel. Så blev det 2015 og ikke en gang om lørdagen kunne Rosberg være den bedste Mercedes. Denne weekend i Spanien ændrede det for ham og han fik både pole og en sejr, og viste at man ikke helt skal afskrive ham i denne sæson. Han kørte faktisk løbet som vi er vant til at se Hamilton gøre - hurtigt fra start og så kontrollere det derfra. Hamilton blev samtidig sendt ud på en opgave, da han blev passeret af Vettel i starten og måtte gå på en aggressiv tre-stops strategi, for at tilbageerobre 2. pladsen.

Men det lykedes for englænderen, på trods af et stop der blev et par sekunder for langt. Og et par sekunder, er i Formel 1 lig med flere evigheder. Men den regerende mester fik det timet så smukt at han kørte ind til sidste pitstop fra en 1. plads og med en færdig-skiftet Rosberg lige i hælene. Men med stor nok afstand til Sebastian Vettel, der sådan set endte med at være ret chanceløs i kampen om 2. pladsen. Han kunne med sine to-stop ikke stille noget op mod lynhurtige Hamilton.

Tættest kamp var der om 4. pladsen, hvor Valtteri Bottas holdt stand mod Kimi Raikkonens tilnærmelse. Den ældre finne fik en god start på løbet, men formåede ikke rigtig at komme længere frem - pitstop ændringer undtaget - men han var hurtig mod slutningen. Men som ofte i Formel 1. Det er en ting at være hurtig, det er noget andet at komme forbi en der er langsommere.


Endelig en weekend hvor tingene lykkedes for Rosberg
(Foto: Daimler)

Dermed endte top fire fra kvalifikaitonen i samme rækkefølge i løbet. Det er aldrig helt godt nok, når det sker. Det fortæller om et løb der var mere præget af taktik end af dueller - selvom de første par omgange var gode. Og selvom der længere nede i feltet var flere tilfælde hvor bilerne kørte tæt og specielt forsøgte sig med overhalinger for enden af langsiden.

På 6. pladsen kom Felipe Massa, endnu en gang slået af sin team kollega. Ricciardo blev nr. 7 foran Grosjean og Carlos Sainz jr. der havde en spændende oplevelse med Kvyat på sidste omgang, hvor russeren i et forsøg på at overhale bremsede så sent, at han var tæt på at pille begge biler af. Men, der skete ikke noget, og de kom begge i mål og fik point.

To kørere udgik. Fernando Alonso forlod løbet med en bremsefejl - tydeliggjort da pit-crewet måtte springe til siden, da han overbremsede på vej ind til et pitstop. Også den tidligere vinder, Pastor Maldonado måtte udgå. Han havde ellers kørt fint med en defekt vinge - den ene side var røget af.

Faktisk kunne man sidde og se på det bagudrettede kamera på Lotus raceren og se den der vinge, der blev holdt fast to steder i stedet for tre - og så kunne man tænke tilbage, til dengang vinger var noget der sad fast ét sted. Knap så effektivt downforce-mæssigt, men æstetisk pænere. Faktisk to grunde til gå tilbage til det!

Spaniens Grand Prix 2015 vil måske blive husket for at det var der sæsonen vendte for Rosberg - men selvfølgelig kun, hvis den faktisk vender! Ellers vil det måske blive husket som det enlige tidspunkt hvor tingene lykkedes for ham i 2015. Og ellers vil denne weekend nok ikke fylde meget i historiebøgerne. Om 14 dage går det løs i Monaco. Banen er pænere, men mængden af overhalinger i front bliver nok cirka det samme.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Circuit de Catalunya
  • 10/05/15 - Circuit de Catalunya - Formel 1
  •