Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1 - test

Formel 1 test i Spanien

Formel 1
Test 

19/02/13 

I dag starter årets anden officielle test. Circuit de Catalunya lægger asfalt til som så mange gange før.
Det er også her at Williams teamet vil præsentere deres nye 2013 racer.
Og ikke mindst - de nye Pirelli dæk skal testes igennem.
 

Alle teams har siden testen på Jerez været hjemme for at læse data, evaluere og skabe forbedringer til deres biler. Dog er der en ting som de stadig skal lære om og det er de nye Pirelli dæk. Hvordan reagerer de på en anden bane end Jerez som viste sig at være meget voldsom ved dækkene?

Circuit de Catalunya ligger i et område der faktisk har et relativ mildt klima året rundt, og som også har et layout der kan udfordre både dæk og biler på næsten enhver måde. Faktisk er der rigtig mange der har den teori, at hvis en bil er hurtig på Circuit de Catalunya, så er den også være den på de fleste andre baner. Og det er de forhold man blandt andet skal teste i de næste dage.

Til de fire dages test, får hver bil 35 sæt dæk til rådighed. Det gælder selvfølgelig de 4 forskellige compounds som Pirelli har på programmet i denne sæson. Dertil kommer de to typer regnvejrsdæk. Teamene må frit vælge 15 af de 35 sæt dæk mens Pirelli bestemmer hvilke typer de resterende 20 sæt skal være. Samtidigt er det sådan at de dæk der var til rådighed på Jerez, men som ikke blev anvendt, indgår i de alt 35 sæt dæk til hver bil i denne test.

Circuit de Catalunye er på flere områder en udfordrende bane. Det er rigtig mange højresving, og det giver en udfordring på holdbarheden af især venstre forhjul. Især det tredje sving er en sej én af slagsen. Her genereres der et tryk på især venstre forhjul på op imod 4 G. Banen kan også være en udfordring for baghjulene fordi de bliver påvirket hårdt i udgangen af de relativt mange langsomme sving på banen.

Dertil kommer den tredje sektor på banen hvor udfordringen er at ramme det helt kompromis i setuppet af bilen. Kompromis selvfølgelig fordi bilen også skal fungere så optimalt som muligt i de andre sektorer på banen.

Nu er det så op til teamene og deres planlagte testprogrammer at få mest muligt ud af alle dage i testrunden. Man har en stor fordel her i og med at det er den mest anvendte testbane og alle derfor har masser af data at sammenligne med.

Dons

Læs mere om:
  • Circuit de Catalunya
  • 22/02/13 - Circuit de Catalunya - Formel 1 Test
  •