Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Renaults involvering i Formel 1

Formel 1 
10/12/10 

Med nyheden om at Group Lotus og Genii Capital har overtaget Renaults F1 team, frygtede mange døden for Renault i Formel 1. Men sådan forholder det sig ikke. Renault har forpligtet sig til i en årrække at levere motorer og teknologi til en række teams.
Renaults historie i Formel 1 er efterhånden blevet lang. Vi plukker lidt fra listen.
 

Allerede et år efter at Renault som bilmærke var blevet etableret lige før det forrige årtusindeskifte, deltog Renault i et racerløb. Renault vandt endda et Grand Prix på Le Mans i 1906. Siden da har Renault været involveret i lang række klasser med blandede resultater.

Da Formel 1 sidst i 1970'erne begyndte at anvende turbo motorer kom Renault med i Formel 1. I 1977 debuterede Renault med den senere så kendte 'Gule teapotte', og i 1979 vandt Renault sin første sejr med bilen og især med turbo motoren, som mange havde dømt som en fiasko.

Turbomotoren var på 1500 cm³. Da den første sejr kom, ville alle lige pludselig have denne type motoren og turbo æraen var startet. Renault fik flere sejre med dette koncept men valgte at trække sig efter 1986 sæsonen.

I 1989 var Renault tilbage igen men nu kun som motorleverandør. Man var igen vendt tilbage til V8 og V12 motorer, men fremtiden gik i retning af V10 motorer. Og her var Renault igen med i front idet man lavede den teknisk bedste løsning og som også kunne vinde. Med V10 motoren vandt Renault ialt 6 konstruktør-mesterskaber og 5 kører-mesterskaber.

I 1997 trak Renault sig igen ud, men motorerne levede videre under andre navne, blandt andet som Megachrome, Playlife og Supertec. I 2000 købte Renault det daværende Benetton team og kørte med egne motorer og Benetton chassis. I 2001 blev det officielt til et rent Renault team. Det helt store resultat som selvstændigt team kom da Fernando Alonso i 2005 og 2006 vandt verdensmesterskabet for kørere og Renault tog titlen begge år som konstruktør-verdensmester.

Fra 2007 begyndte Renault igen at levere motorer til andre teams. Red Bull Racing var første kunde og dette team har især i de sidste par sæsoner overskygget Renault selv. Det er i 2010 sæsonen blevet til 23 podiepladser for Renault. Bedst var Grand Prixet i Monaco hvor man tog alle tre podiepladser. Renault har vundet 3 af de seneste 6 VM titler som motorleverandør.

Dons

Læs mere om:
  • Renault F1
  •