Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Le Mans Series

Oreca har præsenteret deres nye LMP2 Oreca 03

Le Mans
Series 

08/09/10 

ORECA har været LMP konstruktør siden 2007, og de har allerede på den korte tid fået et godt navn i branchen, ved først at bygge ORECA 01 til LM P1 og senest Formula Le Mans prototype bilerne.
Nu har de med deres erfaring i bagagen konstrueret en helt ny bil, som de ikke overraskende kalder ORECA 03.
 

Denne LMP2 bil bliver bygget med henblik på også at være en kundebil, altså til salg for interesserede teams der vil køre med under Automobile Club de l'Ouest’s reglement fra 2011.

ORECA 03 er en LMP2 bil konstrueret til at kunne deltage under Automobile Club de l'Ouest’s reglement, hvilket betyder at den køre med i alle de Le Mans serier som findes og selvfølgeligt også ved 24 timers løbet på Le Mans.


(Grafik: ORECA)

At bygge en LMP2 under 2011 reglementet er en kunst i sig selv, ikke fordi det er teknisk mere kompliceret end det plejer, men mere fordi der i dette reglement er en max. udsalgs pris på 345.000 € , hvilket gør det til en kunst at holde omkostningerne ned på både udviklingen af bilen og samtidig måske finde alternative og billigere materialer at bygge bilerne af.

Når jeg skriver at bilen er færdig er det i øvrigt lidt af en tilsnigelse, for det som er færdig er alle de tekniske beskrivelser og tegninger således at bilen rent fysisk kan bygges nu. Det interessante ved denne Oreca er at den er designet således at den kan passe sammen med flere forskellige motor typer. Rent praktisk det betyder at en hvilket som helst LMP2/GT2 motor kan placeres i bilen, og rent praktisk kunne det betyde at vi teoretisk kunne komme til at se en Oreca hybrid, da Porsche jo har bygget en 911 HY, og den motor reglementsmæssig godt må sættes i en LMP2.


(Grafik: ORECA)

Det er foreløbig planen at det første rullende chassis er klar til salg i Januar 2011, og selvom der endnu kun er kommet computer genererede tegninger frem af bilen, så ser projektet spændende ud, også selvom hajfinne designet ikke er det smukkeste jeg har set.

Vejgaard

Læs mere om:
  • Oreca
  •