Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

De røde heste vrinsker igen

Formel 1 
22/04/06 

Schumacher på pole i San Marinos Grand Prix
Nej, det er ikke Poul Richard der er genopstået fra de døde og lavet en 2'er til en gammel Morten Korch film, selvom resultatet af dagens tidkørsel godt kunne give lidt Morten Korch idyl i Ferrari pitten i aften. Efter to ret magre løb er den stejlende hingst fra Maranello igen i pole, og der er lagt i ovnen til en sejr i morgen.
 

At Michael Schumacher satte pole i tidskørlsen, var i virkeligheden ikke nogen større overraskelse. I de frie træninger havde den tyskeren vist at bilen igen var klar til at lege med i front. Derfor blev kampen om førstepladsen i kvalifikationen heller aldrig rigtig spændende, Schumacher var simpelthen for enerådig på den plads.

Kampen om 2. pladsen var derimod ganske intens. Den stod hovedsagligt mellem de to Honda kørere Button og Barrichello. Førstnævnte vandt duellen, mens sidstnævnte for første gang siden skiftet væk fra Ferrari, fik en god tidskørsel.

Felipe Massa tog 4. pladsen og fuldendte dermed en god Ferrari dag. Han kørte godt hele vejen igennem, den unge Felipe, men nogen alvorlig trussel var han dog ikke. Men i betragtning af, at han fik lagt både Renault og McLaren bag sig, skal man vist ikke klage over hans præstation.

Den regerende mester Fernando Alonso sluttede på en lidt skuffende 5. plads, men i dag var de andre bare hurtigere. Ralf Schumacher derimod havde en rigtig god dag og sluttede på en fornem 6. plads. Lillebror har til denne sæson virkelig fået et tag på sig selv og leverer i øjeblikket bedre og mere stabile præstationer end Jarno Trulli.

I fjerde startrække finder vi dagens skuffelse. McLaren-Mercedes formåede på intet tidspunkt i kvalifikationen at fremstå som en trussel mod hverken Ferrari eller Renault. Montoya var hurtigere end Raikkonen, men det virker betydningsløst. Pointen er at McLaren pt. overhovedet ikke ligner en bil der kan blande sig i VM kampen for alvor.

De sidste to placeringer i top 10 gik til Jarno Trulli, der må være presset intern af Ralf efterhånden, og Mark Webber, der uden de store armbevægelser kom med blandt de ti sidste, men så var der heller ikke mere i ham.

Uden for top 10 var den største overraskelse vel at Fisichella ikke slap igennem nåleøjet til tredie del af kvalifkationen. Umiddelbart virker det ikke som den rigtige strategi hvis man kæmper for et sæde i 2007. Heller ikke BMW fik en bil med i top 10, selvom Villeneuve på 12. pladsen gjorde det godt. Heidfeld sluttede som nr. 15, da han drønede af i et sidste desperat forsøg på at nå blandt de ti bedste.

Heller ikke Nico Rosberg gjorde meget væsen af sig i dagens kvalifikation. Han startede godt nok lovende, men man skal heller ikke forvente mirakler af en knægt på 20, med tre løbs erfaring. Han skal have lov at dumme sig og være langsom. Talentet er der, det skal bare plejes.

Videre ned i feltet, var der ikke de store overraskelser. Coulthard gjorde det fornuftigt, det samme gælder for Liuzzi. De to har efterhånden sat sig nogenlunde fast som første mænd i deres respektive teams.

Helt i bund finder vi først de to Midland racere og derefter bundproppen - de hvide chikaner - fra Super Aguri med Sato og Ide. Værd at bemærke på den konto er, at Sato er omkring 1½ sekund hurtigere end sin holdkammerat, omkring den samme difference der er mellem Schumahcer på pole og Trulli på 9. pladsen!

Om Schumacher skal danse sejrsdans i morgen, må vente med at se, men noget kunne i al fald tyde på, at Ferrari bliver en mere end seriøs faktor i løbet. Hvis Honda racerne kører som de plejer - støt og roligt falder tilbage - vil det bare være en ekstra fordel for Ferrari.

Endelig er der jo altid spørgsmålet om taktik. Det er muligt at McLaren har valgt at køre med mere brændstof end Ferrari og kan få en fordel ud af det, men umiddelbart ser det bare lidt gråt ud for sølvpilene.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • 23/04/06 - Imola - Formel 1 - FIA F1
  •